3 Nasza firma
Jako operator systemu przesyłowego odgrywamy kluczową rolę w funkcjonowaniu polskiej gospodarki.
Jesteśmy świadomi nie tylko naszego wpływu na otoczenie. Czujemy się odpowiedzialni za przyszłe pokolenia.
Wdrażamy nową strategię biznesową, aby rozwijać nasz biznes w sposób zintegrowany.
Opis sektora elektroenergetycznego
Zapewnienie powszechnego dostępu do energii elektrycznej wymaga sprawnie działającego układu do jej wytwarzania, przesyłania i rozdziału. Wszystkie podłączone do niego urządzenia, wraz z instalacjami odbiorców, tworzą krajowy system elektroenergetyczny.
Energia elektryczna dostarczana do naszych domów wytwarzana jest głównie w elektrowniach i elektrociepłowniach. W Polsce podstawowymi źródłami wytwórczymi energii są elektrownie cieplne, w których energię otrzymuje się w wyniku spalania – najczęściej węgla kamiennego lub brunatnego. Największym skupiskiem tych elektrowni jest południowa część kraju. W dużych miastach pracują elektrociepłownie opalane w przeważającej większości węglem, ale również gazem ziemnym. Rozwijają się także odnawialne źródła energii (OZE): wiatrowe, wodne, oparte na biomasie oraz fotowoltaiczne.
Przesyłanie energii z elektrowni do odbiorców jest możliwe dzięki rozległej sieci linii oraz stacji elektroenergetycznych. Dla optymalizacji kosztów stosuje się różne poziomy napięcia w zależności od odległości, na jaką przesyłana jest energia elektryczna.
W Polsce przyjęto poniższe standardy napięcia stosowanego dla przesyłu energii elektrycznej
(tzw. najwyższe napięcia)
w przypadku przesyłania na duże odległości.
(tzw. wysokie napięcie)
w przypadku przesyłania na odległości nie przekraczające kilkudziesięciu kilometrów.
(tzw. średnie napięcia)
stosowane w lokalnych sieciach rozdzielczych.
(tzw. niskie napięcie)
stosowane podstawowo do zasilania odbiorców końcowych.
Krajowy system elektroenergetyczny jest połączony z systemami państw sąsiednich poprzez linie transgraniczne. Obecnie prawie wszystkie systemy tzw. kontynentalnej części Europy są ze sobą wzajemnie powiązane. Tworzą największy na świecie układ synchroniczny.
Pozwala to na uzyskanie wielu wymiernych korzyści w postaci:
- wzajemnie opłacalnej międzynarodowej wymiany handlowej,
- redukcji wymaganej rezerwy mocy w systemie,
- możliwości korzystania z pomocy w sytuacjach awaryjnych.
Poznaj proces przesyłu energii elektrycznej od momentu jej wytworzenia do chwili dostarczenia jej odbiorcy
- Elektrownie produkują energię, dostarczając ją w większości do sieci przesyłowej (400 i 220 kV) lub dystrybucyjnej (110 kV).
- Liniami przesyłowymi NN (najwyższych napięć) – 220 i 400 kV – przesyła się energię do stacji NN/WN (najwyższych napięć/wysokich napięć), gdzie napięcie jest transformowane do poziomu 110 kV.
- Liniami WN (wysokich napięć) – 110 kV – przesyła się energię na odległości nie przekraczające kilkudziesięciu kilometrów do stacji WN/SN (wysokich napięć/średnich napięć).
- Liniami SN (średnich napięć) – 6, 10, 15, 20 lub 30 kV – energia przesyłana jest do stacji SN/nN (średnich napięć/niskich napięć).
- Liniami nN (niskich napięć) – 230/400 V – energia przesyłana jest do odbiorców końcowych, np. gospodarstw domowych.
-
1
1
Źródła wytwarzania
-
2
2
Stacja transformatorowa SN/NN
-
3
3
Linie przesyłowe NN – PSE
-
4
4
Stacja transformatorowa NN/WN
-
5
5
Linia WN
-
6
6
Stacja transformatorowa WN/SN
-
7
7
Słupowa stacja transformatorowa SN/nN
-
8
8
Linia nN
PSE jako operator systemu przesyłowego
Elektroenergetyczne systemy przesyłowe są rozległymi terytorialnie i skomplikowanymi technicznie układami technologicznymi, w których niezbędna jest obecność centralnego operatora.
GRI 102-6, GRI 102-4, GRI 103 Na obszarze Polski to PSE jest jedynym operatorem systemu przesyłowego (OSP) wyznaczonym przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) do pełnienia tej funkcji. Świadczymy usługi przesyłania energii elektrycznej i udostępniania systemu elektroenergetycznego, przy zachowaniu wymaganych kryteriów bezpieczeństwa pracy krajowego systemu elektroenergetycznego (KSE).
Zasady działania operatora systemu przesyłowego w Polsce
Nasze podstawowe obowiązki zawierają ustawa Prawo energetyczne oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia ministra właściwego ds. energii. Określają one zarówno stawiane przed nami zadania i sposób ich finansowania, jak i obowiązujące standardy techniczne oraz kryteria niezawodności. Koszty realizacji naszych zadań są kosztami regulowanymi. Pokrywane są z opłat przesyłowych wnoszonych przez użytkowników systemu przesyłowego zgodnie z taryfą zatwierdzaną przez Prezesa URE.
Jako operator realizujemy zadania, korzystając ze środków technicznych podmiotów przyłączonych do systemu przesyłowego – są one zobowiązane do ich udostępnienia na mocy obowiązujących przepisów lub odpowiednich umów cywilnoprawnych.
Zadania PSE jako operatora systemu przesyłowego
GRI 102-2 Zadania realizowane przez PSE jako operatora systemu przesyłowego można ująć w czterech podstawowych grupach
Jakość i bieżące bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej
Wystarczalność krajowej sieci przesyłowej
Funkcjonowanie krajowego rynku energii elektrycznej
Współpraca międzynarodowa
W ramach połączonych systemów elektroenergetycznych oraz jednolitego europejskiego rynku energii elektrycznej.
Zadania w zakresie jakości i bieżącego bezpieczeństwa dostaw
Regulacje prawne obowiązujące operatora systemu przesyłowego określają standardy techniczne pracy systemu przesyłowego oraz środki techniczne, jakie powinien on mieć do dyspozycji na realizację wymagań w tym zakresie.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze zadania, jakie realizujemy w tym obszarze.
Bilansowanie, czyli równoważenie wytwarzania energii elektrycznej z jej rzeczywistym poborem
Bilansowanie dotyczy zarówno okresów bardzo krótkich (sekund), jak i bardzo długich (godzin) i jest realizowane poprzez wykorzystanie utrzymywanych specjalnie w tym celu rezerw mocy. Operator systemu przesyłowego jest zobowiązany do utrzymywania określonych wielkości rezerwy sekundowej, minutowej i godzinowej. Dwie pierwsze formy rezerw PSE pozyskuje poprzez zawarcie odpowiednich kontraktów z wytwórcami na tzw. regulacyjne usługi systemowe – działanie to poprzedzone jest procedurą przetargową. Źródłem rezerwy godzinowej jest rynek bilansujący (oferty handlowe). Aktywizacja rezerw odbywa się, w zależności od typu i lokalizacji, samoczynnie lub zdalnie, z centralnego regulatora mocy, na podstawie polecenia przekazanego telefonicznie lub w inny uzgodniony wcześniej sposób.
Zapewnienie spełnienia kryteriów bezpieczeństwa pracy sieci
Operator systemu przesyłowego jest zobowiązany do takiego planowania pracy sieci oraz rozkładu wytwarzania w poszczególnych jej węzłach, aby kryterialne zakłócenie nie spowodowało awarii systemowej i ograniczenia dostaw energii odbiorcom. W tym celu opracowuje plany koordynacyjne o horyzoncie czasowym od 3 lat do jednej doby. Obejmują one zarówno harmonogramy prac eksploatacyjnych elementów sieciowych, jak i harmonogramy remontów jednostek wytwórczych. W procesie planowania identyfikowane są ograniczenia dotyczące pracy jednostek wytwórczych w poszczególnych węzłach sieci. Operator zarządza tymi ograniczeniami poprzez wykorzystanie mechanizmu rynku bilansującego lub zawieranie odpowiednich umów z wytwórcami.
Stosowanie automatyk o charakterze zwłaszcza prewencyjnym i restytucyjnym oraz opracowywanie planów obrony i odbudowy KSE
Operator systemu przesyłowego przygotowuje działania zapobiegające powstawaniu stanów stanowiących zagrożenie w stabilnej pracy KSE, w tym zwłaszcza rozszerzaniu się awarii w systemie przesyłowym. Są to różnego rodzaju automatyki systemowe, umożliwiające szybkie zmiany układu pracy sieci lub poziomu produkcji jednostek wytwórczych, plany wyłączania odbiorców lub ograniczania dostawy i poboru energii elektrycznej np. oparte na stopniach zasilania przekazywanych drogą radiową. Na wypadek awarii w systemie przesyłowym operator systemu przesyłowego ma opracowane scenariusze odbudowy przewidujące w skrajnym przypadku konieczność odbudowy całego krajowego systemu. Dla umożliwienia realizacji tych scenariuszy operator systemu zawiera kontrakty z wytwórcami zdolnymi do uruchomienia się bez zasilania z zewnątrz (usługa systemowa).
Zadania w zakresie wystarczalności krajowej sieci przesyłowej
Jako operator systemu przesyłowego PSE odpowiada za rozbudowę i utrzymanie krajowej sieci przesyłowej oraz jej połączenia z systemami sąsiednich krajów. Dla zapewnienia wystarczalności sieci realizuje poniższe zadania.
Planowanie rozbudowy
Planowanie rozbudowy sieci przesyłowej, które uwzględnia przewidywane zmiany w wielkości i rozkładzie geograficznym krajowego zapotrzebowania, lokalizacje nowych źródeł wytwórczych oraz plany rozbudowy sieci operatorów sąsiednich krajów i operatorów systemów dystrybucyjnych.
Stan techniczny
Utrzymanie stanu technicznego urządzeń sieciowych w sposób zapewniający ich wysoką dyspozycyjność.
Zadania w zakresie funkcjonowania krajowego rynku energii elektrycznej
Specyfika produktu, jakim jest energia elektryczna, wymaga istnienia centralnego mechanizmu bilansowania oraz podmiotu odpowiedzialnego za bilansowanie. Mechanizm ten ma zapewniać zbilansowanie handlowe uczestników rynku energii w czasie rzeczywistym oraz rozliczenie energii wykorzystanej do bilansowania. W Polsce rolę tę pełni mechanizm rynku bilansującego, w ramach którego bieżące bilansowanie uczestników rynku energii jest realizowane w oparciu o oferty zgłaszane przez podmioty aktywnie w nim uczestniczące. W bardzo silnym stopniu oddziałuje on na inne segmenty rynku energii, a także na decyzje dotyczące sposobu wykorzystywania zasobów wytwórczych.
Zasady działania rynku bilansującego powinny zapewniać:
- równe traktowanie wszystkich uczestników,
- transparentność wyznaczania cen rozliczeniowych,
- możliwość udziału odbiorców (oferty redukcji poboru),
- tworzenie sygnałów cenowych sprzyjających poprawie efektywności funkcjonowania całego sektora.
Zadania w zakresie współpracy międzynarodowej
Jesteśmy członkiem Europejskiej Sieci Operatorów Elektroenergetycznych Systemów Przesyłowych (ang. European Network of Transmission System Operators for Electricity – ENTSO-E). W skład ENTSO-E wchodzi 43 operatorów systemów przesyłowych z 36 krajów.
Organizacja funkcjonuje od grudnia 2008 roku, a od 3 marca 2011 roku działa na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 714/2009 z 13 lipca 2009 roku w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1228/2003.
Co jest celem organizacji? Zadaniem ENTSO-E jest promowanie niezawodnej pracy, optymalne zarządzanie oraz zrównoważony rozwój paneuropejskiego systemu przesyłowego energii elektrycznej w celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw oraz zaspokojenia potrzeb wewnętrznego rynku energii.
W prace ENTSO-E zaangażowanych jest ponad 60 pracowników PSE, którzy na różnych szczeblach organizacji aktywnie uczestniczą we wszystkich istotnych zadaniach obejmujących między innymi proces przygotowania europejskich kodeksów sieciowych funkcjonujących jako rozporządzenia Komisji Europejskiej oraz wytycznych. Kodeksy sieciowe są konkretnymi narzędziami do wdrożenia jednolitego rynku energii elektrycznej w UE. Zawierają one wspólne zasady funkcjonowania i zarządzania systemami energetycznymi oraz mają na celu eliminację barier technicznych dla dalszej integracji rynku.
Opis regulacji europejskich oraz ich wpływu na funkcjonowanie polskiego rynku energii elektrycznej i działalność PSE
Poniżej przedstawiamy najważniejsze regulacje Unii Europejskiej zaimplementowane do prawodawstwa krajowego oraz mające wpływ na działalność OSP
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z 13 lipca 2009 roku
dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE – określa podstawowe obowiązki OSP oraz reguluje zasady skutecznego rozdziału działalności w zakresie dostaw i wytwarzania energii elektrycznej od działalności związanej z przesyłem energii elektrycznej, w tym obowiązki dotyczące własnościowego wydzielenia OSP.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z 23 kwietnia 2009 roku
w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE – ustanawia wspólne ramy działań mających zapewnić 20-proc. udział OZE w końcowym zużyciu energii, w tym zasady priorytetowego traktowania źródeł odnawialnych w procesie przyłączania do sieci.
Dyrektywa 2005/89/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 stycznia 2006 roku
dotycząca działań na rzecz zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i inwestycji infrastrukturalnych – określa działania mające na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej w celu właściwego funkcjonowania wewnętrznego rynku energii elektrycznej.
Najważniejsze regulacje Unii Europejskiej mające wpływ na działalność OSP bezpośrednio obowiązujące
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z 13 lipca 2009 roku
w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1228/2003 –
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z 13 lipca 2009 roku
ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) – określa zadania, uprawnienia i zasady funkcjonowania ACER.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1227/2011 z 25 października 2011 roku
w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (REMIT) – określa ramy prawne dla monitorowania hurtowych rynków energii,
Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) nr 1348/2014 z 17 grudnia 2014 roku
w sprawie przekazywania danych wdrażające art. 8 ust. 2 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 543/2013 z 14 czerwca 2013 roku
w sprawie dostarczania i publikowania danych na rynkach energii elektrycznej, zmieniające załącznik I do rozporządzenia 714/2009
Ważną część regulacji UE, mających wpływ na funkcjonowanie polskiego sektora energii elektrycznej oraz na działalność OSP, stanowią rozporządzenia Komisji ustanawiające wytyczne oraz kodeksy sieci, które są narzędziami do wdrożenia jednolitego rynku energii elektrycznej w UE. Zawierają one wspólne zasady funkcjonowania i zarządzania systemami elektroenergetycznymi oraz mają na celu eliminację barier technicznych dla dalszej integracji europejskiego rynku energii elektrycznej.
Lista rozporządzeń opublikowanych przez Komisję
Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222 z 24 lipca 2015 roku
ustanawiające wytyczne dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi.
Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/631 z 14 kwietnia 2016 roku
ustanawiające kodeks sieci dotyczący wymogów w zakresie przyłączenia jednostek wytwórczych do sieci.
Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1388 z 17 sierpnia 2016 roku
ustanawiające kodeks sieci dotyczący przyłączenia odbioru.
Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1447 z 26 sierpnia 2016 roku
ustanawiające kodeks sieci określający wymogi dotyczące przyłączenia do sieci systemów wysokiego napięcia prądu stałego oraz modułów parku energii z podłączeniem prądu stałego.
Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 z 26 września 2016 roku
ustanawiające wytyczne dotyczące długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych.
Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1485 z 2 sierpnia 2017 roku
ustanawiające wytyczne dotyczące pracy systemu przesyłowego energii elektrycznej.
Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2195 z dnia 23 listopada 2017 roku
ustanawiające wytyczne dotyczące bilansowania
Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2196 z dnia 24 listopada 2017 roku
ustanawiające kodeks sieci dotyczący stanu zagrożenia i stanu odbudowy systemów elektroenergetycznych
Jak działamy
GRI 102-1, GRI 102-5
Prowadzimy działalność na terenie całego kraju pod nazwą Polskie Sieci Elektroenergetyczne Spółka Akcyjna (PSE S.A.).
100%
udziałów posiada Skarb Państwa
Infrastruktura sieciowa
Usługi
35
umów o świadczenie usługi przesyłania z podmiotami przyłączonymi do sieci przesyłowej
87
umów o świadczenie usługi przesłania z podmiotami działającymi na rynku bilansującym energii elektrycznej nieprzyłączonymi do sieci przesyłowej
157
umów o świadczenie usługi udostępniania KSE z OSD nieprzyłączonymi do sieci przesyłowej
46
zawartych umów o przyłączenie nowych źródeł do sieci przesyłowej
27
umów o przyłączenie nowych źródeł wytwórczych do sieci przesyłowej, dla których PSE uruchomiły zadania inwestycyjne mające na celu realizację prac niezbędnych do przyłączenia
*Dane dotyczą 2016 roku.
Wyniki finansowe
Dane finansowe za rok 2016 (w tys. zł) | |
---|---|
EBIT (zysk operacyjny) |
648 077 |
Amortyzacja |
611 980 |
EBITDA |
1 260 057 |
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania |
4 821 550 |
Aktywa razem |
18 465 609 |
Stopa zadłużenia |
0,26 |
Zysk netto |
568 379 |
Kapitał własny |
13 644 059 |
ROE (%) |
4,17 |
Grupa kapitałowa PSE
GRI 102-45
Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A.*
PSE Inwestycje S.A.
Wyspecjalizowana spółka odpowiedzialna za prowadzenie prac projektowych oraz organizację i nadzór nad realizacją zadań inwestycyjnych związanych z budową, rozbudową i modernizacją obiektów kubaturowych na potrzeby socjalno-biurowe i zaplecza technicznego systemu przesyłowego PSE S.A.
100% udziału PSE w kapitale zakładowym.
PSE Innowacje Sp. z o.o.
Podmiot świadczący usługi doradcze w zakresie analiz, badań, nowych technologii oraz rozwiązań informatycznych w sektorze elektroenergetycznym służące w szczególności wspieraniu PSE w zakresie implementacji nowych technologii, a także prac innowacyjnych, badawczych oraz rozwojowych zapewniających bezpieczną i ekonomiczną pracę KSE.
100% udziału PSE w kapitale zakładowym.
LitPol Link Sp. z o.o.
Spółka koordynowała prace w ramach zakończonego w 2015 roku projektu połączenia elektroenergetycznego Polska-Litwa w zakresie odcinka transgranicznego tego projektu. Obejmował on budowę linii napowietrznej dwutorowej 400 kV łączącej systemy elektroenergetyczne Litwy i Polski między podstacjami Alytus a Ełk Bis, budowę stacji przekształtnikowej w Alytus oraz przebudowę podstacji Alytus i Ełk Bis.
Joint Allocation Office S.A.
Spółka powołana przez 20 OSP z regionów CEE i CWE oraz Norwegii, powstała w wyniku fuzji regionalnych biur aukcyjnych Central Allocation Office GmbH i Capacity Allocation Service Company.eu S.A.
Celem powołania JAO było zapewnienie klientom oraz udziałowcom spółki najwyższej jakości usług przy maksymalnej efektywności ekonomicznej oraz spełnienie wymagań unijnych dotyczących zarządzania ograniczeniami.
TSCNET Services GmbH
Inicjatywa rozwojowa TSC obejmująca znaczną część obszaru synchronicznego Europy kontynentalnej.
Cel działalności TSC – podniesienie bezpieczeństwa pracy połączonych systemów elektroenergetycznych (w tym także KSE) – jest w pełni zgodny z regulacjami europejskimi oraz tworzonym jednolitym europejskim rynkiem energii elektrycznej.
W celu polepszenia współpracy międzyoperatorskiej w ramach TSC, 10 OSP powołało spółkę TSCNET Services GmbH (dalej: TSCNET)
z siedzibą w Monachium.
*Grupę Kapitałową PSE tworzą Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. – spółka dominująca.
Spółka posiada zamiejscowe komórki organizacyjne w Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu, Radomiu oraz Warszawie.
Wyniki ekonomiczne
Realizujemy nasze cele strategiczne, stale monitorując osiągane wyniki oraz poziom realizacji kluczowych wskaźników ekonomicznych i finansowych. Przygotowujemy projekcje w horyzoncie średnioterminowym, które pozwalają ocenić zdolność do finansowania poziomu nakładów przyjętych w Planie zamierzeń inwestycyjnych przy założeniu pełnej realizacji celów strategicznych i działań operacyjnych.
GRI 201-1 Bezpośrednia wartość ekonomiczna wytworzona z uwzględnieniem przychodów, kosztów operacyjnych, wynagrodzeń pracowników, dotacji oraz innych inwestycji na rzecz społeczności, niepodzielonych zysków i wypłat dla właścicieli kapitału oraz instytucji państwowych |
Wartości (w zł) | |
---|---|---|
2016 |
2015 | |
Przychody netto ze sprzedaży |
8 144 476 446 |
7 623 542 968 |
Pozostałe przychody operacyjne |
57 670 908 |
91 283 530 |
Przychody finansowe |
61 670 693 |
60 852 653 |
Zyski nadzwyczajne |
0 |
0 |
Przychody (wszystkie przychody i zyski ujęte w sprawozdaniu finansowym) |
8 263 818 047 |
7 775 679 151 |
Koszty działalności operacyjnej |
7 366 224 742 |
6 812 160 875 |
Pozostałe koszty operacyjne |
187 845 518 |
30 352 233 |
Koszty finansowe |
4 079 601 |
785 681 |
Koszty działalności operacyjnej, w tym: |
7 558 149 861 |
6 843 298 789 |
Wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia |
335 856 288 |
318 203 336 |
Podatki i opłaty |
242 732 246 |
236 401 426 |
Inwestycje w społeczności* |
61 182 |
93 000 |
Koszty odsetkowe |
477 894 |
341 253 |
Koszty działalności operacyjnej (po uwzględnieniu wyłączeń wyżej ujętych) |
6 979 022 251 |
6 288 259 774 |
Wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia |
335 856 288 |
318 203 336 |
Dywidenda |
0 |
0 |
Płatności na rzecz inwestorów |
0 |
0 |
Podatki i opłaty |
242 732 246 |
236 401 426 |
Podatek dochodowy część bieżąca |
160 669 928 |
196 677 905 |
Wpłata z zysku |
81 793 617 |
110 372 274 |
Płatności na rzecz państwa |
485 195 791 |
543 451 605 |
Inwestycje w społeczności* |
61 182 |
93 000 |
Wartość zatrzymana |
463 682 535 |
625 671 436 |
*Prowadzimy działalność regulowaną, osiągając podstawowe przychody z taryfy przesyłowej zatwierdzanej przez Prezesa URE. W praktyce oznacza to, że mamy ograniczone możliwości rozwijania programów z zakresu zaangażowania społecznego, w szczególności przekazywania darowizn na rzecz organizacji pożytku publicznego i innych, co wpływa na wielkość inwestycji w społeczność.
Członkostwo w organizacjach
Pozycja PSE oraz odpowiedzialność, która spoczywa na naszej spółce, zobowiązują nas do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem. Opinie naszych ekspertów stanowią wsparcie merytoryczne dla inicjatyw ustawodawczych i prac legislacyjnych, a także przedsięwzięć branżowych oraz konferencji naukowych. Platformą współpracy i wymiany opinii są organizacje oraz stowarzyszenia krajowe i międzynarodowe.
Budując wewnętrzny rynek energii elektrycznej, PSE podejmują szereg aktywności na rynku europejskim – m.in. jako członek Europejskiej Sieci Operatorów Elektroenergetycznych Systemów Przesyłowych (ENTSO-E).
Organy zarządcze ENTSO-E
Eryk Kłossowski
Prezes Zarządu PSE,
jest stałym przedstawicielem PSE
w Walnym Zgromadzeniu ENTSO-E.
Tomasz Sikorski
Wiceprezes Zarządu PSE,
jest członkiem Zarządu ENTSO-E.
Konrad Purchała
Zastępca Dyrektora ds. Strategii Integracji Europejskiej
w Departamencie Współpracy Międzynarodowej,
jest Przewodniczącym Komitetu Rynku ENTSO-E.
GRI 102-12, GRI 102-13
Poznaj międzynarodowe i krajowe organizacje – branżowe oraz CSR,
do których należy PSE
ENTSO-E
Europejska Sieć Operatorów Elektroenergetycznych Systemów Przesyłowych (ang. European Network of Transmission System Operators for Electricity) stanowiąca ważne ogniwo w budowaniu wspólnego rynku energii elektrycznej. ENTSO-E opracowuje tzw. kodeksy sieci stanowiące podstawę prawa unijnego.
Central Europe Energy Partners (CEEP)
Międzynarodowe stowarzyszenie non profit reprezentujące sektor energii z Europy Centralnej, którego celem jest wspieranie integracji środkowoeuropejskiego sektora energii, w ramach wspólnej polityki energii oraz bezpieczeństwa UE w tym obszarze.
Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP)
Pozarządowa organizacja twórcza o charakterze naukowo-technicznym, działająca na rzecz użyteczności społecznej i publicznej. Stanowi dobrowolne zrzeszenie elektryków wszystkich specjalności, osób, których działalność zawodowa wiąże się z szeroko rozumianą elektryką, a także osób prawnych zainteresowanych jego działalnością.
Polski Komitet Wielkich Sieci Elektrycznych (PKWSE)
Jeden z 58 komitetów krajowych działających w imieniu CIGRE, największego na świecie międzynarodowego stowarzyszenia ekspertów zajmujących się zagadnieniami dotyczącymi wytwarzania, przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej.
Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE)
Organizacja, której głównym celem jest podejmowanie działań na rzecz wszechstronnego rozwoju oraz racjonalnego wykorzystania sieci i urządzeń służących do przesyłu oraz dystrybucji energii elektrycznej.
Towarzystwo Turystyczno-Sportowe „Sport i Energia”
Stowarzyszenie kultury fizycznej o zasięgu ogólnokrajowym z siedzibą w Konstancinie-Jeziornie.
Odpowiedzialna Energia
Inicjatywa skupiająca firmy odpowiedzialne społecznie z branży energetycznej. Jej główną ideą jest podnoszenie świadomości wagi zrównoważonego rozwoju oraz popularyzacja dobrych praktyk wśród przedstawicieli branży energetycznej, studentów oraz przedstawicieli administracji i organizacji pozarządowych.