2 O raporcie
Jako operator systemu przesyłowego odgrywamy kluczową rolę w funkcjonowaniu polskiej gospodarki.
Jesteśmy świadomi naszego wpływu na otoczenie. Czujemy się również odpowiedzialni za przyszłe pokolenia.
Wdrażamy nową strategię biznesową, aby rozwijać nasz biznes w sposób zintegrowany.
O procesie raportowania
Nieustannie doskonalimy proces raportowania
Prezentujemy Państwu nasz trzeci raport społeczny, a zarazem pierwszą publikację przygotowaną w formie zintegrowanej. Jesteśmy dumni, że możemy przedstawić w nim nową strategię biznesową Polskich Sieci Elektroenergetycznych, opartą na trzech wartościach: niezawodności, wiarygodności oraz odpowiedzialności.
Podczas prac nad raportem szczególną wagę przywiązywaliśmy do zaprezentowania modelu tworzenia wartości, przedstawienia relacji i zależności pomiędzy pozafinansowymi a finansowymi aspektami naszej działalności.
Wybór zagadnień do raportu
GRI 101,GRI 102-42 GRI 102-46
Proces wyboru zagadnień przebiegał w trzech etapach
1. etap
Określenie tematów istotnych z zakresu zrównoważonego rozwoju PSE poprzedzone analizą odpowiedzialności naszej spółki wobec rynku, społeczeństwa i środowiska oraz odpowiedzialności w miejscu pracy. Analiza wskazała też grupy naszych interesariuszy.
2. etap
Przeprowadzenie sesji dialogowej z udziałem przedstawicieli kluczowych grup interesariuszy. Celem sesji było wyłonienie priorytetowych kwestii, które zdaniem interesariuszy powinny zostać omówione w zintegrowanym raporcie rocznym PSE.
3. etap
Zorganizowanie wewnętrznego warsztatu walidacyjnego, podczas którego kadra zarządzająca i kierownicza wskazały kluczowe tematy z punktu widzenia naszej spółki oraz odniosły się do wyników sesji dialogowej.
Przygotowanie raportu
GRI 102-40 Przygotowanie raportu jest jednym z etapów dialogu społecznego, który PSE okresowo prowadzą ze swoimi interesariuszami w oparciu o standard AA 10000 SES. Trzecia sesja dialogowa była poświęcona wskazaniu kluczowych tematów dla bieżącego raportu. Odbyła się ona 8 maja 2017 roku w siedzibie spółki w Konstancinie-Jeziornie.
Poniżej przedstawiamy kluczowe grupy interesariuszy, których 64 przedstawicieli wzięło udział w spotkaniu.
-
Klienci
-
Kontrahenci (wykonawcy i podwykonawcy)
-
Instytucje naukowe
i badawcze -
Organizacje środowiskowe
-
Organizacje branżowe
i społeczne -
Organizacje pozarządowe
-
Media
-
Związki zawodowe
-
Administracja centralna
i samorządowa -
Regulator
W procesie tworzenia raportu uwzględniliśmy także opinie interesariuszy na temat naszego drugiego raportu społecznego. Informacji w tym zakresie dostarczyły przede wszystkim wypowiedzi udzielone podczas wspomnianej sesji dialogowej, a także wyniki ankiety przeprowadzonej wśród pracowników oraz interesariuszy zewnętrznych.
Matryca istotności
GRI 102-47 GRI 102-44 Wyniki sesji dialogowej z interesariuszami oraz wewnętrznego warsztatu walidacyjnego PSE poddano analizie jakościowej. W ten sposób wybrano 31 istotnych tematów z czterech obszarów odpowiedzialności:
- wobec rynku,
- w miejscu pracy,
- wobec społeczeństwa,
- wobec środowiska naturalnego.
Istotne kwestie, które według naszej spółki oraz jej interesariuszy powinny zostać ujęte w raporcie, prezentujemy na matrycy
Poniższa matryca prezentuje istotne kwestie, które według spółki oraz jej interesariuszy zewnętrznych powinny zostać ujęte w raporcie. Oceny istotności wg otoczenia: ocena otoczenia - interesariuszy zewnętrznych (sesja dialogowa), ocena wewnętrzna organizacji (ankieta pracownicza).
- Kwestie bardzo istotne
- Kwestie średnio istotne
Istotność dla wnętrza
Istotność dla otoczenia
Kwestie istotne
dla organizacji
14
19
20
21
22
23
24
29
30
31
Kwestie istotne
dla organizacji i otoczenia
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
15
16
17
18
25
26
27
28
Kwestie istotne
dla otoczenia
11
12
13
Dostępność i przejrzystość danych o firmie, istotnych dla partnerów biznesowych
Benefity i programy prozdrowotne dla pracowników
Poziom płac i warunki zatrudnienia
Sposób zapewnienia wykwalifikowanej kadry w odniesieniu do obecnych, jak też przyszłych potrzeb firmy (w tym staże i praktyki)
Sposób prowadzenia dialogu z pracownikami (w tym zarządzanie skargami)
Kultura organizacyjna oparta o wartości
Etyka w relacjach wewnętrznych
Minimalizowanie negatywnego wpływu społecznego realizowanych inwestycji (hałas, ingerencja w krajobraz)
Odpowiedzialność wobec środowiska naturalnego w realizacji inwestycji
Minimalizowanie wpływu na środowisko naturalne w działalności operacyjnej PSE
Struktura systemu elektroenergetycznego w Polsce i rola PSE
Długoterminowe bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej (zapobieganiu ryzyku blackoutu) – wdrożenie rynku mocy i narzędzi wspomagających
Zarządzanie infrastrukturą krytyczną
Wzmacnianie innowacyjności i wdrażanie nowych technologii
Plan rozwoju systemu elektroenergetycznego
Nowy model realizacji inwestycji infrastrukturalnych
Strategia IT / Program Cyberbezpieczeństwa GK PSE
Rola PSE na europejskim rynku energii elektrycznej oraz kierunki jego rozwoju
Zarządzanie ryzykiem regulacyjnym, w tym wynikającym z ewentualnego wejścia w życie poszczególnych rozwiązań pakietu Czysta energia dla wszystkich Europejczyków; zaangażowanie w dialog z administracją i regulatorem
Rozwój produkcji energii ze źródeł odnawialnych (OZE) i metod magazynowania energii
Sposób zarządzania wiedzą w organizacji
Zdolność adaptacyjna spółki: know-how, struktury i procedury wewnętrzne przygotowane z myślą o szybkich zmianach zachodzących na rynku energii oraz wymagania techniczno-organizacyjne nowych rozwiązań
Szkolenia i sposób zapewnienia rozwoju pracowników (w tym: model kompetencji, programy rozwoju talentów, programy motywacyjne, ścieżki kariery)
Zapewnienie bezpieczeństwa pracy
Komunikacja społeczna wokół inwestycji
Pozyskiwanie akceptacji społecznej dla przebiegu trasy linii (w tym pozyskiwanie służebności przesyłu)
Dialog i sposób kształtowania relacji z władzami lokalnymi i partnerami społecznymi wokół realizowanych inwestycji
Propagowanie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa energetycznego i realizowane programy edukacyjne
Poprawa modelu rynku bilansującego
Etyka i przejrzystość w relacjach z partnerami biznesowymi (w tym postępowania przetargowe)
Wymogi i standardy współpracy z wykonawcami i podwykonawcami
Kolory odzwierciedlają obszary:
- Rynkowy
- Miejsce pracy
- Społeczny
- Środowiskowy
Tematy kluczowe dla PSE wraz z granicami ich oddziaływania uwzględnione w raporcie
GRI 103-1
Odpowiedzialność wobec rynku
Tematy zdefiniowane jako istotne |
Tematy w ramach standardów GRI |
Oddziaływanie tematu wewnątrz organizacji |
Oddziaływanie tematu na zewnątrz organizacji |
---|---|---|---|
Struktura systemu elektroenergetycznego w Polsce |
Profil organizacji Wyniki ekonomiczne |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla klientów |
Długoterminowe bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej (zapobieganie ryzyku blackoutu) – wdrożenie rynku mocy i narzędzi wspomagających* |
Pośredni wpływ ekonomiczny |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla klientów |
Zarządzanie infrastrukturą krytyczną* |
- |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla klientów |
Wzmacnianie innowacyjności i wdrażanie nowych technologii |
- |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla klientów |
Plan rozwoju systemu elektroenergetycznego |
Strategia |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla regulatora, klientów |
Nowy model realizacji inwestycji infrastrukturalnych* |
Strategia |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla wykonawców, |
Strategia IT/Model cyberbezpieczeństwa GK PSE |
- |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla właściciela, uczestników rynku energii elektrycznej |
Rola PSE na europejskim rynku energii elektrycznej oraz kierunki jego rozwoju* |
- |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla właściciela, uczestników rynku energii elektrycznej |
Zarządzanie ryzykiem regulacyjnym, w tym wynikającym z ewentualnego wejścia w życie poszczególnych rozwiązań pakietu Czysta energia dla wszystkich Europejczyków, zaangażowanie |
- |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla właściciela, uczestników rynku energii elektrycznej |
Rozwój produkcji energii ze źródeł odnawialnych (OZE) i metod magazynowania energii |
- |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla OZE, organizacji środowiskowych |
Poprawa modelu rynku bilansującego |
- |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla uczestników rynku energii elektrycznej |
Etyka i przejrzystość w relacjach z partnerami biznesowymi (w tym postępowania przetargowe) |
Etyka Praktyki dotyczące zamówień |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla dostawców, wykonawców i podwykonawców |
Wymogi i standardy współpracy z dostawcami, wykonawcami i podwykonawcami |
Praktyki dotyczące zamówień |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla wykonawców |
Dostępność i przejrzystość danych o firmie istotnych dla partnerów biznesowych |
Pośredni wpływ ekonomiczny |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla klientów |
*Aspekt o szerokim zakresie oddziaływania
Odpowiedzialność w miejscu pracy
Tematy zdefiniowane jako istotne |
Tematy w ramach standardów GRI |
Oddziaływanie |
Oddziaływanie |
---|---|---|---|
Sposób zarządzania wiedzą w organizacji |
Edukacja |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla potencjalnych pracowników |
Zdolność adaptacyjna spółki: know-how, struktury i procedury wewnętrzne przygotowywane z myślą o szybkich zmianach legislacyjnych zachodzących na rynku energii oraz wymagań jakościowych i środowiskowych w zakresie realizowanych usług |
Zatrudnienie Zgodność z regulacjami |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla potencjalnych pracowników |
Szkolenia i sposób zapewnienia rozwoju pracowników (w tym model kompetencji, programy rozwoju talentów, programy motywacyjne, ścieżki kariery) |
Edukacja |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla potencjalnych pracowników |
Zapewnienie bezpieczeństwa pracy |
Bezpieczeństwo |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla potencjalnych pracowników, wykonawców i podwykonawców |
Benefity i programy prozdrowotne dla pracowników |
Zatrudnienie |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla potencjalnych pracowników |
Poziom płac i warunki zatrudnienia |
Zatrudnienie |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla potencjalnych pracowników |
Sposób zapewnienia wykwalifikowanej kadry w odniesieniu do obecnych oraz przyszłych potrzeb firmy (w tym staże i praktyki) |
Zatrudnienie |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla potencjalnych pracowników |
Sposób prowadzenia dialogu z pracownikami (m.in. zarządzanie skargami) |
Zatrudnienie |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla potencjalnych pracowników |
Kultura organizacyjna oparta o wartości |
Etyka |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla potencjalnych pracowników |
Etyka w relacjach wewnętrznych |
Etyka |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla potencjalnych pracowników |
Odpowiedzialność wobec społeczeństwa
Tematy zdefiniowane jako istotne |
Tematy w ramach standardów GRI |
Oddziaływanie tematu wewnątrz organizacji |
Oddziaływanie |
---|---|---|---|
Komunikacja społeczna w procesie planowania i realizacji inwestycji |
Społeczność lokalna |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla społeczności lokalnych |
Pozyskiwanie akceptacji społecznej dla przebiegu trasy linii (w tym pozyskiwanie służebności przesyłu) |
Społeczność lokalna |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla społeczności lokalnych |
Dialog i sposób kształtowania relacji z władzami lokalnymi i partnerami społecznymi wokół realizowanych inwestycji |
Społeczność lokalna |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla społeczności lokalnych |
Propagowanie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa energetycznego i realizowanie programów edukacyjnych |
Pośredni wpływ ekonomiczny |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla społeczności lokalnych |
Minimalizowanie negatywnego wpływu społecznego realizowanych inwestycji (hałas, ingerencja w krajobraz) |
Społeczność lokalna |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla społeczności lokalnych |
Odpowiedzialność wobec środowiska naturalnego
Tematy zdefiniowane jako istotne |
Tematy w ramach standardów GRI |
Oddziaływanie |
Oddziaływanie |
---|---|---|---|
Odpowiedzialność wobec środowiska naturalnego w realizacji inwestycji |
Zgodność z regulacjami środowiskowymi Ocena środowiskowa dostawców |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla społeczności lokalnych |
Minimalizowanie wpływu na środowisko naturalne w działalności operacyjnej PSE |
- |
PSE S.A. |
W szczególności istotny dla społeczności lokalnych |
Zasada ostrożności
GRI 102-11 Szczegółowe zagadnienia przedstawione w raporcie opierają się na strategii biznesowej przyjętej przez Zarząd i zatwierdzonej przez Radę Nadzorczą. Podejście zarządcze przedstawiono zgodnie z procedurami postępowania opisanymi w obowiązujących w PSE regulaminach i standardach w zakresie ładu korporacyjnego. Wszelkie publikowane informacje przedstawione w raporcie zostały zweryfikowane pod kątem zgodności z wewnętrznymi dokumentami spółki, a nadzór nad działaniami w poszczególnych obszarach sprawuje kadra zarządzająca. Strategiczne decyzje podejmowane są na poziomie Zarządu.
Wiarygodność raportu
GRI 102-56 Raport został poddany wewnętrznej weryfikacji. Nad rzetelnością opracowania raportu, jego zawartością i zgodnością z wytycznymi pracował Zespół ds. Zrównoważonego Rozwoju w GK PSE. Raport nie został poddany zewnętrznej weryfikacji.
Kontakt
GRI 102-53
Dziękujemy za zapoznanie się z naszym raportem.
Jeśli chcieliby Państwo podzielić się z nami swoją opinią na jego temat, będziemy zobowiązani za przesłanie komentarza na adres:
Małgorzata Jachimowska-Noworyta
Pełnomocnik ds. Zrównoważonego Rozwoju
w GK PSE
malgorzata.jachimowska-noworyta@pse.pl
Pytania dotyczące Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A. prosimy kierować do:
Ady Konczalskiej-Boguckiej
Dyrektora Departamentu Komunikacji
ada.konczalska@pse.pl
GRI 102-3
Adres:
Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A.
ul. Warszawska 165
05-520 Konstancin-Jeziorna
www.pse.pl