10 Odpowiedzialne zarządzanie
Prowadzimy działalność w sposób odpowiedzialny. Nasze priorytety to dobre warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników.
Jesteśmy nowoczesną organizacją kształtującą innowacyjne środowisko pracy. Dbamy o rozwój kompetencji wewnętrznych i infrastruktury, chcemy stale wzmacniać unikalny zasób wiedzy w organizacji oraz eksperckość kadry PSE odpowiedzialnej za utrzymywanie bezpiecznego i stabilnego systemu.
Odpowiedzialnie zarządzamy naszymi zasobami. Minimalizujemy wpływ działalności na środowisko naturalne. Chcemy prowadzić biznes w sposób najbardziej efektywny.
Kluczowe liczby
poziom fluktuacji
udział pracowników w szkoleniach
pracowników przeszkolonych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
pracowników przeszkolonych z zakresu ochrony środowiska
Nagrody i wyróżnienia
Ranking 200 największych Polskich Firm 2017 tygodnika „Wprost”.
Złoty listek CSR 2017
Srebrny Listek CSR 2016
Laureat listków CSR tygodnika „Polityka”.
Polska edycja Ranstad Award – rankingu najbardziej atrakcyjnych firm do pracy.
Odpowiedzialne zarządzanie
GRI 103 W trosce o zrównoważony rozwój organizacji, w odniesieniu do ambicji i wyzwań organizacyjnych, PSE polega na kompetencjach, odpowiedzialności, zaangażowaniu, utrzymaniu i pozyskiwaniu najlepszych pracowników.
Wyzwania kadrowe stojące przed PSE
- Wzmocnienie kultury bezpieczeństwa.
- Zaimplementowanie kultury innowacyjności oraz elastyczności.
- Jak najlepsze wykorzystanie potencjału pracowników, którzy współpracują i wymieniają się wiedzą.
Dane dotyczą 2016 roku
Łączna liczba pracowników w podziale na płeć
Całkowita liczba pracowników według typu zatrudnienia, rodzaju umowy o pracę i regionu oraz płci*
Liczba umów na czas nieokreślony*
Poziom fluktuacji
Szkolenia
GRI 103 Za realizację polityki personalnej PSE odpowiada Departament Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Jego kluczowym zadaniem jest zapewnienie wsparcia biznesowego dla spółki poprzez pozyskanie i utrzymanie kompetentnych pracowników. Departament dostosowuje się do strategii PSE, bieżących potrzeb pracowników z uwzględnieniem możliwości całej organizacji. Jego działania poprzedza analiza potrzeb szkoleniowych uwzględniająca kwestie merytoryczne oraz konieczność podnoszenia poziomu kompetencji w odpowiedzi na zmiany otoczenia zewnętrznego.
Oferujemy pracownikom różnorodne formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych:
- udział w szkoleniach zewnętrznych i wewnętrznych,
- udział w konferencjach i seminariach branżowych,
- naukę języków obcych,
- dofinansowanie studiów.
Tematyka działań dotyczących rozwoju pracowników prowadzonych w 2016 roku obejmowała przede wszystkim poszerzanie wiedzy i umiejętności zawodowych związanych z zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania KSE. Systematyczne szkolenia zespołów służb eksploatacji i dyspozytorskich są jednym z warunków prawidłowej realizacji obowiązków OSP. W 2016 roku programami rozwojowymi objęci zostali zarówno pracownicy centrali spółki, jak i zatrudnieni w oddziałach. Pozostałe działania szkoleniowe dotyczyły między innymi poszerzania i ugruntowywania wiedzy pracowników w zakresie prawa, zagadnień podatkowych i rachunkowości oraz nowoczesnych rozwiązań informatycznych i technologicznych. Nasza spółka rozwijała również kompetencje pracowników związane z obsługą systemów komputerowych oraz wspierała kadrę kierowniczą w doskonaleniu umiejętności efektywnego zarządzania.
Średnia liczba godzin szkoleniowych w roku przypadająca na pracownika według płci i struktury zatrudnienia
(Centrala)
GRI 404-1 Średnia liczba godzin szkoleniowych w roku przypadająca na pracownika według płci i struktury zatrudnienia (Centrala) | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Średnia liczba godzin szkoleniowych rocznie przypadająca na pracownika: | ||
Kobiety | 13,17 | 4,19 |
Mężczyźni | 20,75 | 2,15 |
stanowisko: | ||
Dyrektorzy Departamentów | 4,80 | 7,33 |
Zastępcy Dyrektorów Departamentów, Dyrektorzy Biur | 7,54 | 5,12 |
Doradcy, Eksperci | 4,44 | 0,89 |
Kierownik Wydziału, Kierownik Zespołu, Główny Specjalista | 5,82 | 4,72 |
Kierownik Sekcji, Specjalista Koordynator | 2,85 | 5,04 |
Starszy Specjalista | 6,22 | 5,35 |
Specjalista | 5,67 | 7,54 |
Młodszy Specjalista, Starszy Referent, Asystent | 3,40 | 4,38 |
Referent, Sekretarka | 18,00 | 2,67 |
Program stażowy
Zależy nam na pozyskiwaniu najzdolniejszych studentów i absolwentów kierunków elektroenergetycznych oraz młodych osób zainteresowanych związaniem swojej przyszłości zawodowej z naszą branżą. Nasza spółka konsekwentnie od 2013 roku realizuje program stażowy Energetyczny Staż. Dzięki tej inicjatywie PSE poszerzają grono swoich pracowników o najzdolniejszych studentów i absolwentów studiów o profilu elektroenergetycznym.
Na potrzeby realizacji programu stażowego współpracujemy z uczelniami technicznymi w Polsce:
- Politechniką Białostocką,
- Politechniką Łódzką,
- Politechniką Poznańską,
- Politechniką Śląską,
- Politechniką Warszawską.
Udział w programie Energetyczny Staż wiąże się ze spełnieniem wysokich wymagań dotyczących wyników w nauce, dobrej znajomości języka obcego, aktywnego uczestnictwa w kołach zainteresowań, wysoko rozwiniętych kompetencji osobowościowych oraz gotowości do rozwoju osobistego i zawodowego. To wszystko sprawia, że do programu dostają się najlepsi. Wybrane osoby otrzymują umowy o pracę na 10 miesięcy. W tym czasie rozwijają swoją wiedzę pod okiem przydzielonych im opiekunów. Po stażu istnieje możliwość zatrudnienia na stałe. W 2016 roku zatrudnienie w PSE znalazło sześć osób pozyskanych z programu Energetyczny Staż. Pozyskaliśmy również kolejnych sześciu kandydatów na następny rok.
W ramach promocji programu stażowego oraz budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy wśród studentów w 2016 roku wzięliśmy udział w targach pracy na: Politechnice Warszawskiej, Politechnice Poznańskiej oraz na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy.
System ocen pracowniczych
W naszej organizacji stosujemy system ocen wyników pracy pracowników i kadry menedżerskiej. W 2016 roku był to system pięciostopniowy, gdzie „A” było oceną najniższą, a „E” najwyższą, przyznawaną za szczególne osiągnięcia. Ocenie podlegał każdy, kto przepracował więcej niż połowę ocenianego okresu, czyli kwartału.
Aby uprościć nasz system, w 2016 roku stworzyliśmy nowy projekt systemu oparty o skalę trzystopniową:
N – nieakceptowalna,
A – akceptowalna,
S – szczególna.
Kadra menedżerska została objęta systemem zarządzania przez cele. Zakłada on realizację celów strategicznych określonych w strategii biznesowej. Wdrożenie systemu było poprzedzone przeprowadzeniem szkoleń dla wszystkich menedżerów PSE. Nowy sposób oceniania obowiązuje w naszej organizacji od I kwartału 2017 roku.
GRI 404-3 |
Odsetek pracowników podlegających regularnym ocenom jakości pracy i przeglądom rozwoju kariery zawodowej według płci w latach 2015-2016 |
Wartości (w %) |
---|---|---|
Odsetek pracowników zatrudnionych w organizacji podlegających regularnym ocenom jakości pracy i przeglądom rozwoju kariery zawodowej, w podziale na płeć |
100 |
|
Kobiety |
100 |
|
Mężczyźni |
100 |
Współpraca z partnerami społecznymi
Zgodnie z przepisami ustawy o Związkach Zawodowych oraz ustawy o informowaniu pracowników spółka na bieżąco współpracuje ze stroną społeczną. W PSE działają następujące organizacje społeczne.
W ramach współpracy negocjowane są między innymi zmiany w Zakładowym Układzie Zbiorowym PSE, w Regulaminie Pracy oraz w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych. Spółka zawiera również porozumienia w sprawach: zasad systemowych podwyżek wynagrodzeń zasadniczych, zasilenia kart przedpłaconych z okazji Dnia Energetyka i świąt Bożego Narodzenia, a także zasad wypłat premii dodatkowych. Związki zawodowe i Rada Pracowników otrzymują półroczne i roczne raporty między innymi w zakresie: wykorzystania funduszu wynagrodzeń, elementów systemu motywacji płacowej, zatrudnienia, zmian organizacyjnych oraz sytuacji ekonomicznej i finansowej spółki. Dodatkowo w PSE odbywają się cykliczne spotkania ze wszystkimi organizacjami związkowymi, na których omawiane są między innymi aspekty pracownicze.
GRI 102-41 Liczba pracowników objętych układem zbiorowym |
Wartości (w %) |
---|---|
Odsetek pracowników objętych układem zbiorowym (w odniesieniu do wszystkich pracowników) |
100 |
*Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy dotyczy wszystkich pracowników. Reguluje przede wszystkim wzajemne prawa i obowiązki stron stosunku pracy, w tym świadczenia ściśle związane z pracą.
Świadczenia pracownicze i socjalne
Pracownikom oraz ich rodzinom zapewniamy bogaty pakiet świadczeń socjalnych. W 2016 roku zatrudnieni korzystali między innymi z prowadzonego przez PSE Pracowniczego Programu Emerytalnego, pożyczek na cele mieszkaniowe oraz z dofinansowania posiłków w stołówce pracowniczej, dojazdów do pracy i z pracy, wypoczynku pracowników oraz ich rodzin, zielonych szkół oraz żłobków i przedszkoli, a także z dofinansowania do działalności kulturalnej.
Świadczenia dodatkowe zapewniane pracownikom pełnoetatowym*
Procent pracowników, którzy nabędą uprawnienia do przejścia na emeryturę za 5 oraz 10 lat, z podziałem na rodzaj wykonywanej pracy
(Centrala PSE)
GRI-EU 15 Procent pracowników, którzy nabędą uprawnienia do przejścia na emeryturę za 5 oraz 10 lat, z podziałem na rodzaj wykonywanej pracy (Centrala PSE) | 2016 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|
Stanowiska wg kategorii zaszeregowania | w ciągu 5 lat |
w ciągu 10 lat | w ciągu 5 lat |
w ciągu 10 lat |
Dyrektorzy Departamentów | 0,24 | 0 | 0,13 | 0,39 |
Zastępcy Dyrektorów Departamentów, Dyrektorzy Biur | 0,24 | 1 | 0,13 | 0,26 |
Doradcy, Eksperci | 0,96 | 1 | 0,79 | 0,92 |
Kierownik Wydziału, Kierownik Zespołu, Główny Specjalista | 2,76 | 3 | 1,84 | 3,29 |
Kierownik Sekcji, Specjalista Koordynator | 1,44 | 3 | 0,92 | 2,10 |
Starszy Specjalista | 0,96 | 2 | 0,92 | 1,31 |
Specjalista | 0,84 | 1 | 1,18 | 1,71 |
Młodszy Specjalista, Starszy Referent, Asystent | 0,24 | - | 0,13 | 0,26 |
Referent, Sekretarka | - | - | - | - |
Suma | 7,68 | 11 | 6,04 | 10,24 |
Wskaźniki standardowego wynagrodzenia na poziomie podstawowym według płci w porównaniu z lokalną płacą minimalną w głównych lokalizacjach organizacji
Łączna liczba nowo zatrudnionych pracowników, odejść oraz wskaźnik przyjęć i fluktuacji pracowników według grupy wiekowej, płci, regionu
Procent pracowników reprezentowanych we wspólnych formalnych komisjach ds. BHP uwzględniający pracowników i menedżerów, którzy pomagają monitorować i prowadzić programy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy
Rodzaj i wskaźnik urazów, chorób zawodowych, dni straconych oraz nieobecności w pracy oraz całkowita liczba wypadków śmiertelnych związanych z pracą, według regionów oraz płci
Efektywność energetyczna
Jednym z priorytetów Unii Europejskiej jest efektywność energetyczna. Jako promotor wdrażania nowatorskich i proekologicznych rozwiązań, uruchomiliśmy w naszej organizacji projekt strategiczny – Program Poprawy Efektywności Energetycznej. Został on zrealizowany do końca 2016 roku.
Projekt ukierunkowaliśmy zarówno na realizację działań pozwalających na optymalizację zużycia energii w perspektywie długoterminowej, jak i na tzw. QuickWins, czyli proste usprawnienia przynoszące natychmiastowe efekty.
W ramach działań służących poprawie efektywności energetycznej w perspektywie długofalowej, przygotowaliśmy i zastosowaliśmy standardy techniczne pozwalające obniżyć straty energii w przesyle.
W wyniku realizacji projektu, PSE otrzymały dwa białe certyfikaty w ramach rozstrzygniętego w 2016 roku przetargu na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej. Certyfikaty zostały przyznane w kategorii ograniczenia strat na transformacji w transformatorach poprzez wymianę transformatorów (obniżenie strat sieciowych) w wymiarze średniorocznych oszczędności energii pierwotnej w wysokości 980 ton oleju ekwiwalentnego rocznie.
W celu zwiększenia efektywności energetycznej nasze inicjatywy i przedsięwzięcia, wspomagaliśmy różnego rodzaju narzędziami. W siedzibie PSE został wdrożony System Zarządzania Energią zgodny z normą EN ISO 50001:2011, potwierdzony certyfikatem nr 44 764 15460031 wydanym przez TUV NORD CERT GmbH. Wykonany w 2016 roku audyt nadzoru wykazał, że nasza organizacja bardzo skutecznie stosuje oraz rozwija system zarządzania, zapewniając spełnienie wymagań własnych i klientów oraz nałożonych przez system prawny.
Utrzymywanie certyfikowanego Systemu Zarządzania Energią pozwala nam przyjąć system i procesy niezbędne do osiągnięcia optymalnego zarządzania energią na potrzeby siedziby. Towarzyszy temu obniżenie kosztów operacyjnych funkcjonowania spółki oraz redukcja skutków oddziaływania procesu wytwarzania energii elektrycznej i ciepła na środowisko, w tym obniżenie emisji gazów cieplarnianych.
Całkowite zużycie energii w organizacji w latach
2015-2016
GRI 302-1 |
Jednostka |
2016 |
2015 |
---|---|---|---|
Całkowite zużycie: |
|||
– energii elektrycznej |
MWh |
6 849,50 |
6 497,60 |
– energii cieplnej |
GJ |
7 130,70 |
7 006,20 |
GRI 302-1 |
Jednostka |
2016 |
2015 |
---|---|---|---|
Całkowite zużycie: |
|||
– energii elektrycznej |
MWh |
5 433,25 |
4 419,85 |
– energii cieplnej |
GJ |
15 738,80 |
12 791,65 |
*Dane nie obejmują zamiejscowej komórki ogranizacyjnej w Warszawie - siedziba nie jest naszą własnością
GRI 302-1 |
Jednostka |
2016 |
2015 |
---|---|---|---|
Całkowite zużycie: |
|||
– energii elektrycznej |
MWh |
46 406,64 |
44 909,762 |
– energii cieplnej |
GJ |
2 997,30 |
2 799,50 |
Prośrodowiskowa postawa
w działalności operacyjnej
Gospodarka odpadami
GRI 103 Gospodarowanie odpadami w naszej organizacji jest prowadzone zgodnie z zapisami ustawy o odpadach. Jak stanowi ustawa, wytwórcą odpadów jest podmiot świadczący usługi w zakresie budowy, rozbiórki i remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw. Największa ilość odpadów powstaje podczas prac związanych z prowadzeniem zadań inwestycyjnych, w szczególności modernizacją i budową obiektów. Oznacza to, że wytwórcą odpadów jest wykonawca prac.
Na terenach obiektów objętych zadaniami inwestycyjnymi prowadzimy stały nadzór pozwalający ocenić zgodność działań wykonawców z przepisami w zakresie gospodarowania odpadami.
Dodatkowo na etapie udzielania zlecenia stawiamy wykonawcom ustandaryzowane wymagania w tym zakresie, czyli – Wytyczne dla Wykonawców prac inwestycyjnych, modernizacyjnych oraz remontowych realizowanych w zakresie majątku sieciowego PSE S.A. dotyczące znaczących aspektów środowiskowych. Stanowią one załącznik do każdej dokumentacji SIWZ i funkcjonują na zasadzie dobrych praktyk. Od 2016 roku wprowadziliśmy dodatkowo nową formę tych wymagań w postaci standardowych klauzul umownych.
Klauzula 26
Wymagania dla Wykonawcy prac będącego wytwórcą odpadów.
Klauzula 27
Wytyczne dla Wykonawców w zakresie znaczących aspektów środowiskowych.
Jesteśmy wytwórcą niewielkich ilości odpadów, które powstają w wyniku prowadzonych we własnym zakresie prac eksploatacyjnych obiektów stacyjnych oraz w wyniku eksploatacji siedzib. Na odbiór i dalsze zagospodarowanie odpadów zawarliśmy umowy z podmiotami zewnętrznymi posiadającymi stosowne decyzje administracyjne w tym zakresie.
Na odbiór odpadów komunalnych z obiektów stacyjnych oraz siedzib spółki i komórek zamiejscowych (byłe oddziały) złożyliśmy stosowne deklaracje i zawarliśmy umowy z gminami lub podmiotami wskazanymi przez gminy. W ramach prowadzonej gospodarki odpadowej w siedzibach prowadzimy selektywną zbiórkę odpadów wskazanych przez gminy.
GRI 306-2 Całkowita waga odpadów według rodzaju odpadu |
2016 |
2015 | |
---|---|---|---|
- Ilość odpadów niebezpiecznych* |
674,369 |
97,884 |
|
- Ilość odpadów innych niż niebezpieczne* |
43,9 |
838,1 |
|
- Ilość odpadów komunalnych** |
151,14 |
149,42 |
|
Ilość odpadów PCB w całkowitej ilości odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne |
0 |
0 |
* Wskaźnik odnosi się do obiektów stacyjnych oraz siedziby PSE i jednostek zamiejscowych (dawniej oddziały)
** Wskaźnik wyliczony dla centrali PSE i jednostek zamiejscowych (dawniej siedziby oddziałów) – ze względu na znikome ilości odpadów komunalnych powstających na terenie obiektów sieciowych oraz brak możliwości wykonania pomiarów ich masy w zestawieniu nie ujęto odpadów komunalnych wytwarzanych na stacjach NN
Wzrost ilości odpadów niebezpiecznych w 2016 roku był rezultatem likwidacji transformatorów na trzech stacjach elektroenergetycznych:
- 220/110 kV Biskupice (transformator o masie 155 ton),
- 220/110 kV Klecina (autotransformator AT1 o masie 156 ton i autotransformator AT2 o masie 154 tony),
- 400/110 kV Ostrołęka (autotransformator ATR1 o masie 158 ton).
Zestawione w tabeli dane dotyczące odpadów nie zawierają informacji o sposobie ich dalszego zagospodarowania ze względu na brak określenia sposobu postępowania z przejętymi odpadami przez ich odbiorców, czyli przedsiębiorstwa zajmujące się ich zagospodarowaniem.
Dążymy do minimalizacji zużycia wody
Nie prowadzimy działalności produkcyjnej, stąd zużycie wody w siedzibie naszej spółki i na stacjach jest niewielkie. W ramach Systemu Zarządzania Środowiskowego monitorujemy natomiast jej wykorzystanie. Do zaopatrzenia naszych obiektów stacyjnych w wodę wykorzystywane są własne ujęcia głębinowe oraz wodociągi gminne lub miejskie.
Studnie są źródłem zaopatrzenia 13 naszych stacji najwyższych napięć. W obiektach stacyjnych woda jest zużywana do celów socjalnych pracowników obsługi stacji oraz do celów przeciwpożarowych. Na każdej stacji znajduje się zbiornik (lub zbiorniki) na wodę przeciwpożarową o pojemności 50 m3.
Na stacjach posiadających jednostki transformatorowe wyposażone w instalacje gaśnicze zużywana jest niewielka ilość wody ze zbiorników na próby instalacji zraszaczowej, które odbywają się raz w roku. Pomiar ilości zużywanej wody odbywa się na podstawie odczytów z wodomierza głównego.
Na terenie naszej siedziby w Konstancinie-Jeziornie korzystamy z własnego ujęcia wody – dysponujemy dwiema studniami głębinowymi. Woda dostarczana do siedzib jednostek zamiejscowych pochodzi z wodociągów miejskich.
Dane przedstawione w poniższej tabeli zostały opracowane na podstawie odczytów z wodomierzy na terenach obiektów wyposażonych w ujęcia własne, a także na podstawie faktur za dostawę wody dla obiektów korzystających z sieci wodociągowej.
GRI 303-1 |
Łączny pobór wody według źródła (w m3)* |
2016 |
2015 |
---|---|---|---|
Łączna objętość wody pobranej z poniższych źródeł |
48 013 |
42 062 |
|
- Wody podziemne |
21 281 |
19 306 |
|
- Woda deszczowa zebrana bezpośrednio i przechowywana przez organizację |
nie dotyczy |
nie dotyczy |
|
- Dostawy wody komunalnej lub z innych źródeł zewnętrznych |
26 732 |
22 756 |
|
Całkowite zużycie wody w procesie produkcji i pozostałych procesach technologicznych |
nie dotyczy |
nie dotyczy |
*Ilość pobieranej wody jest rzeczywista, ustalona w oparciu o odczyt z licznika.
W 2016 roku wartości zużycia wody są nieznacznie wyższe niż przedstawione za rok ubiegły.
Łączna liczba i objętość istotnych wycieków
Wprowadzenie ścieków do gruntów
W celu utrzymania sprawności urządzeń oczyszczających ścieki deszczowe z substancji ropopochodnych (separatory oleju) oraz oczyszczalni biologicznych redukujących zanieczyszczenia w ściekach sanitarnych realizujemy zadania eksploatacyjne. Po oczyszczeniu spełniają one wymagania nałożone w pozwoleniach wodnoprawnych.
GRI 306-1 |
Całkowita objętość ścieków* według jakości |
2016 |
2015 |
---|---|---|---|
Rzeczywista łączna ilość ścieków według miejsca przeznaczenia |
|||
Wody powierzchniowe – rzeki |
4 467,3 |
4 823 |
|
Wody podziemne – grunt |
1 903,4 |
2 090 |
|
Przedsiębiorstwa komunalne |
32 598 |
29 209 |
W 2016 roku na PSE nie zostały nałożone pieniężne kary z tytułu nieprzestrzegania prawa oraz regulacji dotyczących ochrony środowiska.
GRI 307-1 |
Wartość pieniężna kar i całkowita liczba sankcji pozafinansowych za nieprzestrzeganie prawa i regulacji dotyczących ochrony środowiska |
Wartość |
---|---|---|
Całkowita wartość kar pieniężnych za nieprzestrzeganie prawa i regulacji dotyczących ochrony środowiska |
0 |
|
Liczba sankcji pozafinansowych, administracyjnych i sądowych nałożonych na organizację z tytułu nieprzestrzegania przepisów z zakresu ochrony środowiska, w tym: |
2 |
|
– międzynarodowych deklaracji/konwencji/traktatów oraz przepisów krajowych, regionalnych i lokalnych |
0 |
|
– dobrowolnych porozumień w zakresie ochrony środowiska z organami regulacyjnymi, uznawanych za wiążące i opracowane w celu zastąpienia wdrażania nowych regulacji |
2 |
|
Sprawy wytoczone organizacji przez organy rozstrzygania sporów nadzorowane przez organy rządowe |
0 |
W 2016 roku zewnętrzne organy przeprowadziły na terenie naszych obiektów sieciowych 9 kontroli w zakresie ochrony środowiska. Dotyczyły one poniższych obiektów:
- Linia 400 kV Ełk Bis-Granica RP
- Linia 400 kV Joachimów-Trębaczew
- SE 220/110 kV Aniołów
- SE 220/110 kV Wrzosowa
- SE 220/110 kV Groszowice
- SE 400/220/110 kV Łagisza
- SE 220/110 kV Glinki
- SE 400/220/110 kV Morzyczyn
- SE 220/110 kV Radkowice
W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono niezgodności w dwóch obiektach.
- Linia 400 kV Joachimów-Trębaczew – wydano zarządzenie pokontrolne na podstawie art. 12 ust. 1 pkt. 1 i 2 Ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska.
- SE 220/110 kV Glinki – wydano pouczenie na podstawie art. 351 Ustawy Prawo ochrony środowiska.
Istotne aktualne i potencjalne zagrożenia środowiskowe w łańcuchu dostaw
GRI 308-2 Dla urządzeń i aparatury elektroenergetycznej mających istotne znaczenie dla pracy systemu elektroenergetycznego zostały opracowane specyfikacje techniczne zawierające minimalne wymagania techniczne, funkcjonalne i konstrukcyjne. Stanowią one załączniki do SIWZ i są dostępne na stronie internetowej PSE.
Urządzenia i aparatura, które są przedmiotem dostaw, podlegają testom na terenie obiektów sieciowych przed instalacją
FAT (ang. Factory Acceptance Test)
Testy urządzeń wchodzących w skład obwodów pierwotnych i wtórnych stacji elektroenergetycznych, realizowane u producenta lub w miejscu przez niego wskazanym, przeprowadzane przed dostawą urządzenia do zamawiającego.
SAT (ang. Substation Acceptance Test)
Testy urządzeń wchodzących w skład obwodów pierwotnych i wtórnych stacji elektroenergetycznych, przeprowadzane na obiekcie elektroenergetycznym w miejscu docelowym pracy urządzenia.
Ze względu na brak wykonywania oceny dostawców pod kątem oddziaływania na środowisko w łańcuchu dostaw, nie dysponujemy danymi pozwalającymi na wyliczenie wskaźnika za rok 2016.